X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wałeś aparat, jest zbyt ciemny lub jednolicie ubarwiony, urządzenie może nie poradzić
sobie z poprawną detekcją kontrastu. Wi�kszość nowoczesnych aparatów cyfrowych
wyposażona jest w lampę pomocniczą mechanizmu autofocus, która automatycznie
rozświetla scen�, jeśli mechanizm autofocus ma problemy z działaniem. W niektórych
aparatach lampa ta emituje zwyczajne białe światło, natomiast czasami światło to ma
kolor czerwony.
Zalety pasywnego mechanizmu autofocus przedstawione zostały poniżej.
f& Ponieważ do sprawdzenia ostrości jest wykorzystywany obraz z obiektywu, pasywny
autofocus działa prawidłowo przy wszelkiego rodzaju filtrach lub rozszerzeniach
zakładanych na obiektyw, dzi�ki czemu zawsze masz pewność, że ostrość zostanie
nastawiona z uwzgl�dnieniem rzeczywistego pola widzenia obiektywu.
f& Ponieważ analizowany jest rzeczywisty obraz z obiektywu, możesz fotografować
przez szyby, wod� lub inne przezroczyste materiały.
f& Teoretycznie nie istnieje ograniczenie w efektywnym działaniu mechanizmu
autofocus, trzeba jednak mieć na uwadze to, że lampa pomocnicza sprawdza si�
tylko w ograniczonym zakresie odległości.
Wadą pasywnego autofocusa jest wymaganie odpowiedniego nat�żenia światła oraz te-
go, aby fotografowany obiekt posiadał na tyle zróżnicowane szczegóły, że możliwe b�-
dzie sprawdzanie ich kontrastu. Jak jednak przekonasz si� niedługo, ograniczenia te są
niezbyt istotne i łatwo można radzić sobie z ich omijaniem.
Autofocus a obiektyw szerokokątny
Jeśli używasz cyfrowej lustrzanki z wymiennymi obiektywami, musisz wiedzieć o tym,
że obiektywy o bardzo szerokim kącie widzenia (ogniskowa 14  18 mm) mogą zmylić
działanie mechanizmu automatycznego ustawiania ostrości. Szczególnie dotyczy to
różnicy pomiędzy ustawianiem ostrości na nieskończoność i na inne odległości.
Gdy stosujesz tego typu obiektywy, lepiej jest ręcznie ustawiać ostrość.
Rozdział 7. Robimy zdjęcia 139
Obszar pomiaru ostrości
System automatycznego nastawiania ostrości powinien starać si� ją skupić przede
wszystkim na fotografowanym obiekcie, a nie na całej scenie. Dlatego aparat fotogra-
ficzny wykonuje test ostrości jedynie w określonym obszarze obrazu. W wi�kszości
aparatów analizowany jest mały wycinek obrazu w okolicach środka kadru  cz�sto
jest on wyróżniony specjalnymi liniami w wizjerze optycznym.
Jeśli jednak fotografowany obiekt nie znajduje si� w centrum zdj�cia istnieje spore ry-
zyko tego, że aparat ustawi ostrość na tło, natomiast elementy pierwszego planu ulegną
rozmyciu. Problem ten można rozwiązać poprzez wykonanie wst�pnego pomiaru ostro-
ści aparatem skierowanym na obiekt z pierwszego planu (przy wciśni�tym do połowy
spuście migawki).
Gdy na przykład chcesz skupić ostrość na przedmiocie stojącym po prawej stronie uj�-
cia, musisz najpierw ustawić celownik aparatu na tym obiekcie, a nast�pnie określić po-
zycj� aparatu odpowiadającą właściwemu kadrowi. Po wciśni�ciu spustu migawki do
końca aparat wykona zdj�cie z ustawieniem ostrości wyznaczonym wcześniej. Przykła-
dowy rezultat możesz obejrzeć na rysunku 7.10.
Rysunek 7.10.
Aby aparat nie
próbował ustawić
ostrości na niebo
tylko na latarnię,
najpierw skierowano
go w stronę latarni,
a po wciśnięciu
spustu migawki
do połowy,
zablokowano ostrość.
Po przesunięciu
obiektywu w bok
otrzymano prawidłowo
wyglądające zdjęcie
latarni stojącej
z prawej strony kadru
Omawiana technika ustawiania ostrości kryje jednak w sobie kilka potencjalnych pułapek.
Gdy wciskasz do połowy przycisk spustu, aparat wylicza także parametry ekspozycji
i balansu bieli (o ile używasz automatycznego balansu bieli). Jeśli oświetlenie kadru po
zmianie kierunku obiektywu okaże si� inne, otrzymasz niepoprawną ekspozycj� zdj�cia.
Jak wyjaśniliśmy wcześniej, system automatycznego balansu bieli może działać niewła-
ściwie, jeśli w uj�ciu dominują jaskrawe kolory o dużej jasności. Gdy wykonujesz
wst�pny pomiar ostrości, upewnij si�, że żaden kolorowy obiekt nie zmyli czujnika bie-
li. Jeśli na przykład fotografowana postać stoi na tle jednolicie szarego muru, a po
zmianie pozycji aparatu mur zajmuje tylko niewielką cz�ść uj�cia i w tle pojawiają si�
różnokolorowe obiekty, system automatycznego balansu bieli może zawieść.
140 Fotografia cyfrowa
Producenci aparatów cyfrowych proponują dwa rozwiązania tych problemów. Pierwszy to
specjalny przycisk blokowania ekspozycji, za pomocą którego można zablokować para-
metry ekspozycji niezależnie od ostrości (patrz: rysunek 7.11). W różnych aparatach roz-
wiązanie to może funkcjonować nieco inaczej, ale zasadniczo wszystko sprowadza si� do
nast�pującego toku post�powania: skadruj uj�cie tak, jak ma wyglądać docelowo i zablo-
kuj parametry ekspozycji, potem skieruj aparat na fotografowany obiekt i zmierz ostrość,
po czym z powrotem ustaw docelowy kadr i wykonaj zdj�cie z zapami�tanymi przez apa-
rat parametrami ekspozycji i ostrości. Możliwość blokowania parametrów ekspozycji jest
także potrzebna do wykonywania zdj�ć panoramicznych, czym zajmiemy si� pózniej.
Rysunek 7.11.
Przycisk blokowania
ekspozycji w aparacie
Canon G1 pozwala
zablokować ustawienia
ekspozycji niezależnie
od ostrości
W niektórych aparatach dost�pne jest inne rozwiązanie problemu z ustawianiem ostro-
ści na obiekcie spoza środka kadru. Polega ono na pomiarze ostrości w kilku różnych
obszarach obrazu (najcz�ściej trzech, ale bywają aparaty wykonujące pomiar w siedmiu
różnych punktach kadru). System taki stara si� wyodr�bnić z tła obiekt stanowiący cen-
trum uwagi zdj�cia i na niego nastawić ostrość obiektywu.
W przypadku pomiaru ostrości w wielu obszarach (patrz: rysunek 7.12) teoretycznie nie
musisz martwić si� o to, w którym miejscu kadru znajduje si� fotografowany obiekt.
Trzeba jednak sprawdzić, czy aparat nastawił ostrość na właściwy obiekt, ponieważ
cz�sto urządzenie nie jest w stanie przewidzieć tego, co tak naprawd� chcemy pokazać
na zdj�ciu. Z tego wzgl�du niektóre aparaty pozwalają r�cznie wybrać jeden z dost�p-
nych obszarów pomiaru ostrości w obr�bie uj�cia, dzi�ki czemu mamy pewność, że
mechanizm autofocus zajmie si� nastawianiem ostrości na właściwy obiekt. Wi�kszość
aparatów z opisywanym systemem wielopunktowego autofocusa umożliwia przełącze-
nie w tryb działania opisany wcześniej (to znaczy taki, w którym ostrość jest nastawiana
na obiekt znajdujący si� w środku kadru).
Gdy aparat wykorzystuje system pomiaru kontrastu przez obiektyw, w środkowym
obszarze kadru (niezależnie od tego, czy pomiar jest jednopunktowy czy wielopunk-
towy) kontrast jest analizowany dwuosiowo. Oznacza to, że aparat sprawdza kontrast
wzdłuż osi pionowej i poziomej. W przypadku pomiaru wielopunktowego w dodat-
kowych obszarach pomiarowych kontrast jest badany jednoosiowo, najcz�ściej
wzdłuż osi poziomej. Gdy chcesz sfotografować uj�cie z poziomym układem ele-
mentów (na przykład lini� horyzontu), jednoosiowy pomiar może si� nie sprawdzić.
W takich sytuacjach lepiej jest ograniczyć si� do rezultatów jednopunktowego, dwu-
osiowego pomiaru ze środka kadru.
Rozdział 7. Robimy zdjęcia 141
Rysunek 7.12.
W przypadku
wielopunktowego
pomiaru ostrości
możemy wybrać obszar
sceny, który aparat ma
przeanalizować w celu
nastawienia ostrości
Jeśli można sformułować uniwersalną wskazówk� na temat działania mechanizmu auto-
focus  niezależnie od tego, czy jest on jednopunktowy czy wielopunktowy  brzmi
ona: zwracaj uwag� na rezultaty. Nie zakładaj nigdy, że aparat w każdych warunkach [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dancemix1234.keep.pl
  • Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.