[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wałeś aparat, jest zbyt ciemny lub jednolicie ubarwiony, urządzenie może nie poradzić
sobie z poprawnÄ… detekcjÄ… kontrastu. Wi¹kszość nowoczesnych aparatów cyfrowych
wyposażona jest w lampę pomocniczą mechanizmu autofocus, która automatycznie
rozÅ›wietla scen¹, jeÅ›li mechanizm autofocus ma problemy z dziaÅ‚aniem. W niektórych
aparatach lampa ta emituje zwyczajne białe światło, natomiast czasami światło to ma
kolor czerwony.
Zalety pasywnego mechanizmu autofocus przedstawione zostały poniżej.
f& Ponieważ do sprawdzenia ostrości jest wykorzystywany obraz z obiektywu, pasywny
autofocus działa prawidłowo przy wszelkiego rodzaju filtrach lub rozszerzeniach
zakÅ‚adanych na obiektyw, dzi¹ki czemu zawsze masz pewność, że ostrość zostanie
nastawiona z uwzgl¹dnieniem rzeczywistego pola widzenia obiektywu.
f& Ponieważ analizowany jest rzeczywisty obraz z obiektywu, możesz fotografować
przez szyby, wod¹ lub inne przezroczyste materiaÅ‚y.
f& Teoretycznie nie istnieje ograniczenie w efektywnym działaniu mechanizmu
autofocus, trzeba jednak mieć na uwadze to, że lampa pomocnicza sprawdza si¹
tylko w ograniczonym zakresie odległości.
WadÄ… pasywnego autofocusa jest wymaganie odpowiedniego nat¹żenia Å›wiatÅ‚a oraz te-
go, aby fotografowany obiekt posiadaÅ‚ na tyle zróżnicowane szczegóły, że możliwe b¹-
dzie sprawdzanie ich kontrastu. Jak jednak przekonasz si¹ niedÅ‚ugo, ograniczenia te sÄ…
niezbyt istotne i łatwo można radzić sobie z ich omijaniem.
Autofocus a obiektyw szerokokÄ…tny
Jeśli używasz cyfrowej lustrzanki z wymiennymi obiektywami, musisz wiedzieć o tym,
że obiektywy o bardzo szerokim kącie widzenia (ogniskowa 14  18 mm) mogą zmylić
działanie mechanizmu automatycznego ustawiania ostrości. Szczególnie dotyczy to
różnicy pomiędzy ustawianiem ostrości na nieskończoność i na inne odległości.
Gdy stosujesz tego typu obiektywy, lepiej jest ręcznie ustawiać ostrość.
Rozdział 7. Robimy zdjęcia 139
Obszar pomiaru ostrości
System automatycznego nastawiania ostroÅ›ci powinien starać si¹ jÄ… skupić przede
wszystkim na fotografowanym obiekcie, a nie na całej scenie. Dlatego aparat fotogra-
ficzny wykonuje test ostroÅ›ci jedynie w okreÅ›lonym obszarze obrazu. W wi¹kszoÅ›ci
aparatów analizowany jest maÅ‚y wycinek obrazu w okolicach Å›rodka kadru  cz¹sto
jest on wyróżniony specjalnymi liniami w wizjerze optycznym.
JeÅ›li jednak fotografowany obiekt nie znajduje si¹ w centrum zdj¹cia istnieje spore ry-
zyko tego, że aparat ustawi ostrość na tło, natomiast elementy pierwszego planu ulegną
rozmyciu. Problem ten można rozwiÄ…zać poprzez wykonanie wst¹pnego pomiaru ostro-
Å›ci aparatem skierowanym na obiekt z pierwszego planu (przy wciÅ›ni¹tym do poÅ‚owy
spuście migawki).
Gdy na przykÅ‚ad chcesz skupić ostrość na przedmiocie stojÄ…cym po prawej stronie uj¹-
cia, musisz najpierw ustawić celownik aparatu na tym obiekcie, a nast¹pnie okreÅ›lić po-
zycj¹ aparatu odpowiadajÄ…cÄ… wÅ‚aÅ›ciwemu kadrowi. Po wciÅ›ni¹ciu spustu migawki do
koÅ„ca aparat wykona zdj¹cie z ustawieniem ostroÅ›ci wyznaczonym wczeÅ›niej. PrzykÅ‚a-
dowy rezultat możesz obejrzeć na rysunku 7.10.
Rysunek 7.10.
Aby aparat nie
próbował ustawić
ostrości na niebo
tylko na latarniÄ™,
najpierw skierowano
go w stronÄ™ latarni,
a po wciśnięciu
spustu migawki
do połowy,
zablokowano ostrość.
Po przesunięciu
obiektywu w bok
otrzymano prawidłowo
wyglądające zdjęcie
latarni stojÄ…cej
z prawej strony kadru
Omawiana technika ustawiania ostrości kryje jednak w sobie kilka potencjalnych pułapek.
Gdy wciskasz do połowy przycisk spustu, aparat wylicza także parametry ekspozycji
i balansu bieli (o ile używasz automatycznego balansu bieli). Jeśli oświetlenie kadru po
zmianie kierunku obiektywu okaże si¹ inne, otrzymasz niepoprawnÄ… ekspozycj¹ zdj¹cia.
Jak wyjaśniliśmy wcześniej, system automatycznego balansu bieli może działać niewła-
Å›ciwie, jeÅ›li w uj¹ciu dominujÄ… jaskrawe kolory o dużej jasnoÅ›ci. Gdy wykonujesz
wst¹pny pomiar ostroÅ›ci, upewnij si¹, że żaden kolorowy obiekt nie zmyli czujnika bie-
li. Jeśli na przykład fotografowana postać stoi na tle jednolicie szarego muru, a po
zmianie pozycji aparatu mur zajmuje tylko niewielkÄ… cz¹ść uj¹cia i w tle pojawiajÄ… si¹
różnokolorowe obiekty, system automatycznego balansu bieli może zawieść.
140 Fotografia cyfrowa
Producenci aparatów cyfrowych proponują dwa rozwiązania tych problemów. Pierwszy to
specjalny przycisk blokowania ekspozycji, za pomocą którego można zablokować para-
metry ekspozycji niezależnie od ostrości (patrz: rysunek 7.11). W różnych aparatach roz-
wiÄ…zanie to może funkcjonować nieco inaczej, ale zasadniczo wszystko sprowadza si¹ do
nast¹pujÄ…cego toku post¹powania: skadruj uj¹cie tak, jak ma wyglÄ…dać docelowo i zablo-
kuj parametry ekspozycji, potem skieruj aparat na fotografowany obiekt i zmierz ostrość,
po czym z powrotem ustaw docelowy kadr i wykonaj zdj¹cie z zapami¹tanymi przez apa-
rat parametrami ekspozycji i ostrości. Możliwość blokowania parametrów ekspozycji jest
także potrzebna do wykonywania zdj¹ć panoramicznych, czym zajmiemy si¹ pózniej.
Rysunek 7.11.
Przycisk blokowania
ekspozycji w aparacie
Canon G1 pozwala
zablokować ustawienia
ekspozycji niezależnie
od ostrości
W niektórych aparatach dost¹pne jest inne rozwiÄ…zanie problemu z ustawianiem ostro-
ści na obiekcie spoza środka kadru. Polega ono na pomiarze ostrości w kilku różnych
obszarach obrazu (najcz¹Å›ciej trzech, ale bywajÄ… aparaty wykonujÄ…ce pomiar w siedmiu
różnych punktach kadru). System taki stara si¹ wyodr¹bnić z tÅ‚a obiekt stanowiÄ…cy cen-
trum uwagi zdj¹cia i na niego nastawić ostrość obiektywu.
W przypadku pomiaru ostrości w wielu obszarach (patrz: rysunek 7.12) teoretycznie nie
musisz martwić si¹ o to, w którym miejscu kadru znajduje si¹ fotografowany obiekt.
Trzeba jednak sprawdzić, czy aparat nastawił ostrość na właściwy obiekt, ponieważ
cz¹sto urzÄ…dzenie nie jest w stanie przewidzieć tego, co tak naprawd¹ chcemy pokazać
na zdj¹ciu. Z tego wzgl¹du niektóre aparaty pozwalajÄ… r¹cznie wybrać jeden z dost¹p-
nych obszarów pomiaru ostroÅ›ci w obr¹bie uj¹cia, dzi¹ki czemu mamy pewność, że
mechanizm autofocus zajmie si¹ nastawianiem ostroÅ›ci na wÅ‚aÅ›ciwy obiekt. Wi¹kszość
aparatów z opisywanym systemem wielopunktowego autofocusa umożliwia przełącze-
nie w tryb działania opisany wcześniej (to znaczy taki, w którym ostrość jest nastawiana
na obiekt znajdujÄ…cy si¹ w Å›rodku kadru).
Gdy aparat wykorzystuje system pomiaru kontrastu przez obiektyw, w środkowym
obszarze kadru (niezależnie od tego, czy pomiar jest jednopunktowy czy wielopunk-
towy) kontrast jest analizowany dwuosiowo. Oznacza to, że aparat sprawdza kontrast
wzdłuż osi pionowej i poziomej. W przypadku pomiaru wielopunktowego w dodat-
kowych obszarach pomiarowych kontrast jest badany jednoosiowo, najcz¹Å›ciej
wzdÅ‚uż osi poziomej. Gdy chcesz sfotografować uj¹cie z poziomym ukÅ‚adem ele-
mentów (na przykÅ‚ad lini¹ horyzontu), jednoosiowy pomiar może si¹ nie sprawdzić.
W takich sytuacjach lepiej jest ograniczyć si¹ do rezultatów jednopunktowego, dwu-
osiowego pomiaru ze środka kadru.
Rozdział 7. Robimy zdjęcia 141
Rysunek 7.12.
W przypadku
wielopunktowego
pomiaru ostrości
możemy wybrać obszar
sceny, który aparat ma
przeanalizować w celu
nastawienia ostrości
JeÅ›li można sformuÅ‚ować uniwersalnÄ… wskazówk¹ na temat dziaÅ‚ania mechanizmu auto-
focus  niezależnie od tego, czy jest on jednopunktowy czy wielopunktowy  brzmi
ona: zwracaj uwag¹ na rezultaty. Nie zakÅ‚adaj nigdy, że aparat w każdych warunkach [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dancemix1234.keep.pl