[ Pobierz całość w formacie PDF ]
coś robisz lub, co również jest formą działania, o czymś myślisz. Głowę masz przepełnioną
myślami o wszystkim, co masz do zrobienia" o obowiązkach zawodowych, opiece nad
dzieckiem, zorganizowaniu wolnego czasu, pracach domowych itd. Nawet wyciszajÄ…ce
zajęcia, jak czytanie czy spacer, również są formami działania, które zapełnia każdą lukę w
twym życiu zasłaniając czającą się pustkę.
Otwarcie się na chwilę obecną jest bardzo trudne, ponieważ nie może mu przyświecać
żaden cel. Cel to wyznaczona rzecz do osiągnięcia, pożądany przedmiot". Nie możemy
otworzyć się na nowe, jeśli mamy w głowie jakiś zamierzony efekt, nawet jeśli jest on czymś
najzupełniej słusznym", jak spokój czy jasność spojrzenia. Wszystko to, co nasz umysł jest
w stanie zrodzić, może również zostać przezeń zniszczone. Nie może on zrodzić ani znisz-
czyć jedynie nowego i nieuwarunkowanego.
Jeśli nic nie możesz zrobić, by rozwiązać ten dylemat, to nic nie rób. Stan
niepodejmowania żadnego działania jest jednak niezwykle rzadki. Polega on bowiem na
bezwarunkowym i całkowitym braku kontrolowania i manipulowania; na akceptacji siebie i
świata takiego, jaki w danej chwili jest, czy nam się on podoba czy nie. Innymi słowy, jest
gotowością do zaakceptowania rzeczywistości. Jest trwaniem raczej niż stawaniem się.
Tylko kiedy prawdziwie siÄ™ temu oddasz, prawdziwie otrzymasz. Z tej ciszy i pustki
wyłonić się może ogromna siła transformacyjna. Kiedy umysł jest uciszony, żaden lęk,
konflikt ani fragmentacja nie wyczerpuje twej energii, nie blokuje percepcji, nie wiÄ…ze ciÄ™ ze
schematami przeszłości. Dzięki temu zyskujesz mozliwość okazania mądrości i twórczości.
Stajesz się w końcu wolny od przeszłości i zdolny do totalnej reakcji w każdym
nowym momencie życia. Jeśli tego dokonasz, nic więcej nie pozostaje do zrobienia. Nie ma
w tobie wątpliwości, poczucia winy, szeregu niedokończonych spraw do załatwienia. Nie
martwiąc się o przyszłość, robisz dokładnie to, co jest dla twej przyszłości najlepsze -
podejmujesz odpowiednie totalne działanie w terazniejszości.
yycie każdą trwającą chwilą jest proste, spontaniczne i harmonijne. Jeśli robisz to, co
naprawdę musisz zrobić, jest to z pewnością najlepsza rzecz dla ciebie i twego wszechświata.
Twoje działanie jest pełne i, jako takie, pozbawione konfliktów. Stajesz się otwarty na grozną
i tajemniczą wspaniałość życia.
PRZERWA W DZIAAANIU
Brak dzialania" nie oznacza siedzenia w ciszy i nic nierobienia. Pozwól
wszystkiemu robić to, co zgodne z jego naturą, ku natury tej zadowoleniu.
- CHUANG-TZU
W jaki sposób możesz przestać działać"? W rozdziale tym przedstawię buddyjską
medytację wglądu, czyli Vipassanę, która jest doskonałym przykładem olbrzymiej siły
transformacyjnej tkwiącej w zaniechaniu działania. Nie jest ona jedynym sposobem
transformacji, ale ten właśnie sposób dobrze poznałem. Mam nadzieję, iż to, co napiszę, rzuci
więcej światła na sam proces transformacji, który jest uniwersalny. Im głębiej w siebie się
zapuszczamy, tym więcej znajdujemy punktów wspólnych.
MEDYTACJA WGLDU (VIPASSANA)
Pod nazwą medytacji kryje się wiele różnorakich praktyk. Niektóre z nich to niewiele
więcej niż zwykłe marzenia i fantazje. Większość jednak można określić za pomocą definicji
słownikowej, która tłumaczy medytację jako osobiste doświadczenie religijne, polegające
na skupieniu umysłu na kontemplacji prawdy religijnej, tajemnicy lub przedmiotu czci, w
celu przepełnienia duszy miłością Boga i świętością życia."
Jeśli skupisz myśli na jakimś konkretnym celu, oznacza to, że określiłeś już zarówno
cel, jak i metodę jego osiągnięcia. Cel i metoda są wytworem twego umysłu, więc możesz
osiągnąć to, co sobie zamierzyłeś. Nie będzie to jednak nowe; będzie kolejną projekcją
starego - przeszłości. Twój umysł nie może stworzyć ani ogarnąć tego, co leży poza
granicami jego percepcji, czyli oświeconego, absolutnego.
Wszelkie celowe działanie, również psychoterapeutyczne i duchowe, stanowi formę
stawania się". Nie likwiduje ono jednak przepaści rozciągającej się-między tymd, gdzie
jesteś (terazniejszość), a tym, gdzie chciałbyś być (przyszłość), obejmującym również
ostateczne oświecenie, prawdę, zjednoczenie z Bogiem czy zwykłe poczucie beżpieczeń-
stwa. Ciągle czujesz się niezaspokojony, dokładasz więc wszelkich starań, by przeskoczyć
tę przepaść, stać się kimś innym. Niezależnie od twych postępów, cel ciągle pozostawać
będzie gdzieś na zewnątrz", poza twoim zasięgiem. Stawanie się jest procesem
dwubiegunowym. Im gorliwiej szukasz Zwiatła, świętości i ukojenia, tym potężniejsze się
staje dla ciebie widmo Ciemności, złego, bólu. Twoja wiara może być całkiem silna,
zawsze jednak twić w niej będzie ziarno zwątpienia, pokusy, winy. Tylko bezwarunkowa
akceptacja tego, co jest", może uwolnić cię w terazniejszości. W przeciwnym razie,
zawsze będziesz przed czymś uciekał albo za czymś gonił. Nie będziesz mógł po prostu
być".
[ Pobierz całość w formacie PDF ]