[ Pobierz całość w formacie PDF ]
nadprzyrodzone czy
świat pozagrobowy.
Najbardziej uniwersalna i nadal powszechnie przyjmowana przez badaczy zjawisk
paranormalnych
jest hipoteza ideoplastii, sformułowana przez Ochorowicza już pod koniec
ubiegłego
stulecia. Hipoteza ta tłumaczy fenomeny obserwowane na seansach, podobnie jak
niektóre
inne zjawiska będące przedmiotem badań parapsychologów, zdolnością niektórych
ludzi
(potocznie nazywanych mediami) do realizacji wyobrażeń w postaci odpowiadających
im
stanów organicznych i oddziaływań energetycznych na zewnątrz organizmu, mogących
przybierać
nawet postać materializacji . Rozróżniamy tu ideoplastię organiczną ,
polegajÄ…cÄ… na
skojarzeniu między wyobrażeniem pewnego stanu organizmu (stanu
psychofizjologicznego) i
samym stanem, oraz ideoplastię fizyczną , w której może wystąpić skojarzenie
między wyobrażeniem
określonego stanu fizycznego na zewnątrz organizmu i rzeczywistym takim stanem.
Pierwsza z nich dość powszechnie występuje także u ludzi nie uzdolnionych
medialnie,
jako skutek sugestii (np. wyobrażenie sobie swędzenia może wywołać uczucie
swędzenia).
Druga wymaga głębokiego transu, osiąganego drogą hipnozy lub autohipnozy, i w
pełnym
rozwoju występuje tylko u ludzi o wybitnych uzdolnieniach medialnych.
Z pozoru zdolność materializacji wyobrażeń kłóci się z przyrodniczym pojmowaniem
świata i sił w nim występujących. W rzeczywistości powierzchnia ciała nie
stanowi nieprzekraczalnej
granicy oddziaływania organizmu na otoczenie i otoczenia na organizm, przede
wszystkim informacyjnego i energetycznego, ale i substancjonalnego. U medium w
głębokim
transie następuje zwężenie pola świadomości do jednego wyobrażenia. Może ono
wystąpić z
wyjątkową siłą, stwarzając warunki do takiej koncentracji energii psychicznej, w
której nad
skojarzeniami (asocjacjami) organicznymi dominujÄ… skojarzenia z otoczeniem.
Powstaje
wówczas możliwość fizycznego odtworzenia wyobrażenia przez medium, czerpiącego
energiÄ™
skoncentrowaną w jego ciele (np. wyobrażenie dzwięku powoduje powstawanie
odpowiednich
drgań powietrza w otoczeniu). Dzięki bioenergii i biosubstancji swego ciała
medium
może też wytwarzać własne organy powiązane z organizmem i działające na
odległość
Strona 59
Borun Krzysztof - W swiecie zjaw i mediów.txt
(np. ręka Kluskiego pisząca na maszynie).
52
Czy w ten sposób medium może produkować całe postacie zjaw i imitować nimi
zachowanie
się i wygląd zmarłych zdania są tu podzielone. Wielu badaczy w pierwszej
połowie XX
stulecia skłonnych było wyjaśniać materializację zjaw hipotezą ciała
eterycznego . Według
Ochorowicza ciało eteryczne nie jest czymś nadzmysłowym: nie uważam go za coś
ekstrafizjologicznego,
tylko po prostu za niewidzialny drugi biegun tej widzialnej kreacji, którą
ciałem nazywamy, za prawdziwą sprężynę tych fizjologicznych procesów, które
fizyka i
chemia objaśnia .
Próbując wyjaśnić fenomen materializacji Ochorowicz przypuszcza, że medium
odstępuje
swoje atomy, które podobnie jak w akcie rozwoju i wzrostu skupiały się według
linii sił
ciała eterycznego tak tutaj, odciągane przez te same linie sił z gotowego już
całokształtu,
formują chwilowo inny, podobny, kosztem tamtego, znacznie prędzej, niż to było w
akcie
rozwoju, ale za to mniej trwale i mniej solidnie 48. Ciało eteryczne może
rozszczepiać się
całkowicie z organizmem medium na krótki czas, utrzymując tylko jakieś
niewidzialne zazwyczaj
połączenie, umożliwiające ponowne zespolenie.
Ciała zjaw budowane są z wydzielanej przez organizm substancji organicznej
zwanej
ektoplazmą. Może ona również przybierać postać (imitować) różnych przedmiotów,
jak nici,
pasma, ssawki, dzwignie itp. Mechanizmu ich powstawania oraz właściwości
biologicznych i
fizykalnych nie udało się dotychczas poddać gruntowniejszym badaniom. Nie brak
faktów
wskazujących, że substancja ta może być również niewidzialna dla
eksperymentatorów i
zwykłych obserwatorów. Badania utrudnia również to, że ektoplazma przybiera
postać określoną
wyobrażeniem medium, powstające z niej twory mają więc cechy subiektywne, a nie
obiektywne. Niemniej jednak za słusznością hipotezy ideoplastii przemawia fakt
produkowania
przez media dowodów prawdziwości różnych hipotez wysuwanych przez ich
przewodników-
eksperymentatorów (medium Ochorowicza produkowało odkryte przez niego
promienie
sztywne , medium Schrenck-Notzinga ektoplazmÄ™ , medium Crawforda lewary
teleplazmatyczne ).
Chociaż druga połowa XX wieku nie zapisała się w historii wielkimi mediami
materializacyjnymi,
niemniej jednak powstało w tym czasie kilka nowych teorii i hipotez
psychotronicznych,
Strona 60
Borun Krzysztof - W swiecie zjaw i mediów.txt
próbujących rzucić więcej światła na zagadki materializacji w różnej postaci.
Należy do
nich przede wszystkim hipoteza bioplazmy i polowa teoria życia; ściślej próby
adaptacji
przez psychotronikę hipotez i teorii bioelektronicznych dotyczących ogólnej
teorii życia, a nie
samych tylko zjawisk paranormalnych. Rzecz w tym, że hipoteza bioplazmy, a
zwłaszcza
wewnątrzkomórkowych plazmowych transformatorów energii i informacji, budzi
nadzieje na
wyjaśnienie zagadki ektoplazmy, polowa teoria życia zaś przemawia za
dwukierunkowym
oddziaływaniem psychiki, organizmu fizycznego i materialnego otoczenia. Coraz
częściej też
zamiast o duszy i ciele eterycznym mówi się o świadomości i energii
psychicznej jako
wysoko rozwiniętych formach integracji materii.
Dokonano także znacznych postępów w poszukiwaniach wyjaśnień niektórych
konkretnych,
jeszcze niedawno nierozwiązalnych zagadek. Należy do nich sprawa
psychofotografii.
Otóż eksperymenty przeprowadzone przez grupę lekarzy radzieckich pod
kierownictwem
G.P. Krochalewa w latach siedemdziesiątych zdają się nie tylko potwierdzać
możliwość fotografowania
wyobrażeń wzrokowych, ale pozwalają zrozumieć mechanizm procesów
psychofizjologicznych
warunkujących tego rodzaju fenomeny. Badania dotyczyły powiązań między
wzrokowymi obrazami powidokowymi (powstającymi pod działaniem bodzców optycznych
i
utrzymującymi się przez pewien czas na siatkówce), wzrokowym ejdetyzmem
(zdolnością
odtwarzania z dużą dokładnością obrazów krótko oglądanych) i halucynacjami
wzrokowymi
(wyobrażeniami odbieranymi jako postrzeżenie). Obiektem badań było 115 chorych z
psychozami
[ Pobierz całość w formacie PDF ]