[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ściślejszym określeniem tego procesu byłoby zapewne powiedzenie, iż wcielenia na ziemi są skutkiem
własnego impulsu duszy. Sfera duchowa pozostaje nada! jej właściwą ojczyzną; dusza nigdy
całkowicie jej nie opuszcza; a ta jej część, która nie może nigdy zejść w niższą, materialną sferę, a
zawsze pozostaje w sferze ducha, może chyba z całą słusznością być nazywana wyższą jazni'.
Ta wyższa jazń", nazwijmy ją raczej najwyższą", to Atman, który oczywiście nie może nigdy zstąpić
w materię, jak mówi Sinnett. Dodamy, iż nawet nigdy i w żadnych okolicznościach nie może się stać
obiektywnym" przedmiotem, choćby dla najwyższego duchowego pojmowania; gdyż Atman lub
najwyższy duch to w istocie Brahman nieoddzielny od Absolutu.
W godziny samadhi najwyższa duchowa świadomość wtajemniczonego lub świętego pogrąża się
całkowicie w TO, Jedyne, we wszechtreść i rdzeń rzeczy wszelkiej, jakim jest Atman, a będąc jednią z
całą istniejącą wszystkością, nic nie może istnieć poza Nim, czyli obiektywnie.
Niektórzy nasi teozofowie przywykli do używania terminów Self i ego" jako synonimów i do
stosowania tego samego słowa tak do wyższej jazni, jak do niższego ja" człowieka, stąd wiele
nieporozumień i pomieszania pojęć; słowo Self" powinno być używane tylko wtedy,
gdy się mówi o jedynym wszechduchu. Gdy mówimy o manas, tj. ciele przyczynowym", możemy
je nazywać
jeśli jest w połączeniu ze świetlistością buddhi wyższą jaznią (ego), ale nie wyższym duchem
(Higher Self), gdyż nawet buddhi duchowa dusza" nie jest duchem najwyższym, a jest tylko jego
naczyniem, czy też narzędziem. O innych duchach lub jazniach nie należy mówić bez dodania
określającego bliżej przymiotnika, jak indywidualna", osobowa" itp.
Więc w tym świetnym studium o wyższej jazni" termin ten jest użyty dla oznaczenia szóstego
pierwiastka", czyli buddhi (oczywiście w połączeniu z manas, gdyż bez tego zjednoczenia nie byłoby
elementu myśli w duchowej duszy), dlatego też powstało nieco nieporozumień.
Twierdzenie, iż dziecko aż do siódmego roku nie posiada szóstego "pierwiastka^ czyli nie
jest istotÄ… moralnie odpowiedzialnÄ…, stwarzajÄ…cÄ… karmiczne skutki"
wskazuje jasno, co ten termin użyty przez Sinnetta oznacza. Autor więc zupełnie słusznie
tłumaczy, iż gdy wyższa jazń", buddhi, ściślej jednoczy się z wewnętrznym człowiekiem i przenika
swym wpływem aż w jego osobowość co dzieje się tylko w wyższych, subtel-niejszych jednostkach
ludzie posiadajÄ…cy zdolnoÅ›ci «psychiczne» mogÄ… od czasu do czasu pochwycić czy odczuć coÅ› z
tej «wyższej jazni» swymi subtelniejszymi wewnÄ™trznymi zmysÅ‚ami". Ale równie usprawiedliwieni sÄ… ci,
którzy go nie rozumieją, i termin wyższa jazń" rozumieją jako powszechny boski pierwiastek". Gdyż
jeśli czytamy, nie będąc przygotowani do takiego przesunięcia matafizycznych terminów, iż: wyższa
jazń, przejawiając się całkowicie w sferze fizycznej... trwa nadal jako świadoma siebie duchowa
indywidualność w odpowiedniej sferze bytu", jesteśmy skłonni rozumieć, że wyższa jazń to w tym
zdaniu at ma", a duchowa
Indywidualność manas", a raczej buddhi-manas, a więc skłonni krytykować całe zdanie jako
nieścisłe.
Aby uniknąć na przyszłość wszelkich podobnych nieporozumień, przełożymy tu, jak można
najściśtej, używane dotąd okultystyczne terminy Wschodu, l tak:
najwy Atman,
ższy nieoddzielny
duch lub promień Jednego
wszechd Niepoznawalnego
uch Absolutu. Jest to
(Higher Bóg, bardziej
Self) ponad nami
aniżeli w nas.
Szczęśliwy
człowiek, który
zdoła
przepromienić swą
wewnętrzną jazń
tym duchem;
ducho duchowa
wa dusza, czyli
boska buddhi, w ścisłym
jazń, zjednoczeniu z
czyli manas,
dusza pierwiastkiem"
duchowa myśli, bez którego
buddhi buddhi nie jest
wcale jazniÄ…, a
tylko naczyniem i
przewodnikiem
atmy;
wewn manas,
ętrzna zwany piątym
wyższa pierwiastkiem"
jazń lub niezależnie od
indywidu buddhi. Manas jest
alność, duchową jaznią
ego" tylko w zupełnym
zjednoczeniu i
pogrążeniu się w
buddhi. StÄ…d
żaden
materialista,
choćby o
najpotężniejszym
intelekcie, nie
posiada tej jazni
obudzonej. Jest
to
nieprzemijajÄ…ca
indywidualność,
reinkarnujÄ…ca siÄ™
jazń człowieka;
niższ czyli
e, człowiek fizyczny
osobowe w połączeniu z
Ja" jego niższym ja",
tj. zwierzęcym
instynktem,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]