[ Pobierz całość w formacie PDF ]
przyjęcie na przechowywanie i pilnowanie mienia osób poszkodowanych, pełnienie wart).
8. Obowiązek świadczeń rzeczowych - nało\ony obowiązek przez organ władzy w for-
mie decyzji administracyjnej oddania do u\ywania wskazanemu podmiotowi rzeczy ru-
chomych, nieruchomości (m.in. sprzęt transportowy, sprzęt specjalistyczny, udostępnienie
pomieszczeń osobom ewakuowanym, zabezpieczenie zagro\onych zwierząt poprzez ich
schronienie i karmienie, udostępnienie własnych zródeł wody pitnej dla potrzeb osób
ewakuowanych lub poszkodowanych).
50
9. Rodzaje alarmów i komunikatów ostrzegawczych w systemie sygnałów alarmowych
ostrzegania ludności o zagro\eniach czasu pokoju i wojny
alarm powietrzny,
alarm o ska\eniach,
uprzedzenie o zagro\eniu ska\eniami,
uprzedzenie o zagro\eniu zaka\eniami,
uprzedzenie o klęskach \ywiołowych i zagro\eniu środowiska.
10. Sposoby ogłaszania i odwoływania alarmów przez Obronę Cywilną:
" za pomocÄ… syren,
" ośrodki TV,
" rozgłośnie radiowe,
" radiowęzły radiofonii przewodowej,
" zastępcze środki alarmowe (dzwony, syreny ręczne, gongi itp.).
11. Zachowanie osoby po usłyszeniu sygnału alarmowego (zasady ogóle) jest uzale\nione
od rodzaju alarmu, ale zawsze nale\y:
działać szybko, rozwa\nie i bez paniki,
włączyć telewizor lub radioodbiornik,
powiadomić rodzinę i sąsiadów,
zastosować się do podanych komunikatów i poleceń organów Obrony Cywilnej.
12. Pojęcie i charakterystyka sytuacji szczególnych w ujęciu policyjnym
Sytuacja szczególna to u\ycie większej liczby policjantów zorganizowanych w podod-
działy (tak\e zwarte), niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego
W wyniku powstania sytuacji szczególnej zwiększa się wymiar zadań oraz następuje in-
tensyfikacja działań jednostek policji, a w szczególności:
powstaje dysproporcja pomiędzy stanem sił i środków a zakresem czynności, które na-
le\y wykonać w jak najkrótszym czasie,
istniejące w normalnych warunkach struktury organizacyjne nie są w stanie zapewnić
dobrego jakościowo wykonania zadań,
istnieje potrzeba u\ycia du\ych ilości sił i środków.
51
13. Zdarzenia powodujące powstanie sytuacji szczególnych:
masowe imprezy i uroczystości (o podwy\szonym ryzyku),
działania pościgowe za szczególnie niebezpiecznymi przestępcami,
akcje protestacyjne i zgromadzenia,
akty terroru,
stan wewnętrznego zagro\enia państwa i niebezpieczne zakłócenie porządku publicz-
nego,
katastrofy, klęski \ywiołowe i epidemie.
14. Odblokowanie obiektu.
Odblokowanie obiektu - przedsięwzięcia organizacyjne, taktyczne i materiałowo-
techniczne polegające na usunięciu z obiektu osób przebywających tam bezprawnie, stwa-
rzających zagro\enie bezpieczeństwa lub zakłócających porządek publiczny uniemo\li-
wiając funkcjonowanie tego obiektu zgodnie z przeznaczeniem. Działania odblokowujące
są przeprowadzane przez pododdziały zwarte policji, po spełnieniu następujących warun-
ków:
doszło do bezprawnego zajęcia obiektu,
gospodarz obiektu przeprowadził negocjacje, wzywając jednocześnie do opuszczenia
obiektu oraz określając konsekwencje bezprawnego działania, lecz okazały się one
bezskuteczne i zostały definitywnie zakończone,
przybyły na miejsce prokurator poinformował o bezprawnym działaniu, sankcjach
prawnych przewidzianych wobec osób blokujących obiekt i zagroził wprowadzeniem
sił policyjnych do zajętego obiektu oraz u\yciem środków przymusu bezpośredniego,
wy\ej wymienione przedsięwzięcia okazały się nieskuteczne, więc gospodarz (właści-
ciel obiektu) w sposób formalny (na piśmie), w obecności prokuratora, wezwał policję
do przywrócenia naruszonego porządku prawnego.
15. Obiekt w rozumieniu działań odblokowujących - to budynek lub zespół budynków
wraz z przyległym terenem oraz znajdującymi tam urządzeniami i infrastrukturą. Obiek-
tem mo\e być równie\ pomieszczenie lub zespół pomieszczeń.
16. Na system obronny RP składają się:
system kierowania obronnością (prezydent, premier, Rada Ministrów),
układ militarny (siły zbrojne),
52
układ pozamilitarny (organy władzy, organy administracji rządowej i samorządowej,
m.in. MSWiA).
17. Cele strategii obronnej RP polegajÄ… na zachowaniu:
suwerenności,
niepodległości,
integralności terytorialnej państwa.
18. Cele strategii obronnej RP realizowane sÄ… poprzez:
przygotowanie, rozbudowę i utrzymanie infrastruktury obronnej państwa,
przygotowanie obronne społeczeństwa,
działanie obronne i interwencyjne polskich sił zbrojnych podejmowane w potrzebie.
53
Bibliografia
Gołębiewski J.: Zarządzanie kryzysowe metodą rozwiązywania problemów bezpieczeń-
stwa. /w:/ I Konferencja ZarzÄ…dzanie kryzysowe , Szczecin 2003.
Jiers W.: Aspekty psychologiczne działań ratowniczych w sytuacjach kryzysowych, przy-
gotowanie specjalistów i ratowników. /w:/ II Konferencja naukowa Zarządzanie kryzy-
sowe , Szczecin 2004.
Kozłowski S., Nazar K.: Stres /w:/ Kozłowski S., Nazar K.: Wprowadzenie do fizjologii
klinicznej, Warszawa 1999.
Mietzel G.: Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1998.
Mysłowski L.: Aktualne i postulowane kryteria psychologicznego doboru kandydatów na
podoficerów Sił Zbrojnych RP /w:/ Materiały z konferencji CZOP, Koszalin 2002.
Ostrokólski A.: Doskonalenie systemu ratownictwa w sytuacjach kryzysowych
/w:/ II Konferencja naukowa ZarzÄ…dzanie kryzysowe , Szczecin 2004.
Pływaczewski W. i Kędzierska G.: Leksykon policyjny, Szczytno 2001.
Reber A.: SÅ‚ownik psychologii, Warszawa 2000.
Sadowski J., Zagro\enia w sytuacjach kryzysowych. /w:/ II Konferencja naukowa Za-
rzÄ…dzanie kryzysowe , Szczecin 2004.
Sitek E., artykuły: Widziałem śmierć , Najgorsza słu\ba w \yciu . /w:/ Policja 997
nr 3(12) marzec 2006..
Skrzydło W.: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Zakamycze 2002.
Strelau J., Psychologia temperamentu, Warszawa 2001.
Psychologia pod red. T. Tomaszewskiego, Warszawa 1981.
Traczyk W.: Zachowanie się człowieka /w:/ Traczyk W., Trzebski A.: Fizjologia człowie-
ka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Warszawa 2001.
Tyszka T., Zachowania bezpieczne i niebezpieczne, /w:/ Psychologia i bezpieczeństwo
pracy, pod red. T. Tyszki, Warszawa 1992.
Wojtuszek T., Wiśniewski B., Prońko J.: Organizacja działań Policji w sytuacjach kryzy-
sowych. /w:/ II Konferencja naukowa ZarzÄ…dzanie kryzysowe , Szczecin 2004.
Zimbardo P.: Psychologia i \ycie, Warszawa 1999.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ).
Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarzÄ…dzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2007r. nr 89, poz.
590).
54
Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U.
nr 191, poz. 1410).
Oświadczenie rządowe z dnia 26 lipca 2005r. w sprawie wejścia w \ycie zmian do załącz-
ników A i B Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego
towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r.
(Dz. U. nr 178, poz. 1481 z 2005 r.).
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tj. Dz. U. z 2007 r. nr 43, poz. 277).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego
Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypo-
spolitej Polskiej (Dz. U. nr 156, poz. 1301).
Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjÄ…tkowym (Dz. U. nr 113, poz. 985).
Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski \ywiołowej (Dz. U. nr 62, poz. 558).
Ustawa z dnia 28 pazdziernika 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych
(Dz. U. nr 199, poz. 1671).
Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (t. j. Dz. U.
z 2005 r. nr 108, poz. 909).
Ustawa z dnia 5 lipca 1990 r. Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. nr 51, poz. 297).
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2005 r. nr 108,
poz. 908).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]